Norgesmesterskap speiding 2026 i Stavanger
Helga 12.–14. juni skal det avgjøres hvem av landets rundt 26 000 speidere som er best i praktiske og teoretiske ferdigheter, i ledelse og samarbeid, og som dermed kan kalle seg norgesmestere i speiding 2026. Fra 6. Narvik Speidergruppe deltar patruljen Rødrev. Patruljen Rødrev består av seks speidere, Gabriel Hansen, Jonas Hope Tiler, Lukas Hagen, Ailo Jensen, Hedda Skoland Lewis og Ada-Viktoria Sandvik Eidissen.

Rødrev reiser fredag morgen til Lundsneset i Stavanger sammen med 600–700 andre speidere som har kvalifisert seg til mesterskapet for å konkurrere mot hverandre.

Konkurrentene i NM deltar i lag som kalles patruljer. Hver patrulje består av 3–8 speidere, og i løpet av helga skal de gjennom en rekke ulike oppgaver. Oppgavene er både praktiske og teoretiske, og tester patruljene i blant annet orientering, utendørs matlaging, naturkjennskap og førstehjelp. Et solid samarbeid og god ledelse i patruljen vil være avgjørende for å nå høyt på resultatlistene i mesterskapet.
– Det vanskeligste blir orientering og naturkjennskap, minst vanskelig er førstehjelp og midt på treet med matlagingen. Gleder meg til å se hvordan leiren på NM er, hvor langt det er mellom områdene oppgavene utføres på, om vi blir å klare alt og hvor godt vi presterer. Vi forventer det blir gøy, forteller Ada-Viktoria Sandvik Eidissen, 11år.
Det viktigste er å ha det gøy
Patruljene er beredt til å gjøre sitt beste, og mange har brukt våren til å forberede seg. Selv om det er morsomt å kunne ta med seg vandretrofeet hjem som vinnere av mesterskapet, handler NM i speiding om mye mer enn prestasjoner. Speiderne får gode opplevelser og bygger samhold i patruljene, og det aller viktigste er å ha det gøy.
– Gleder meg til å møte forskjellige folk, stifte bekjentskap til speidere fra hele Norge. Gruer meg til om det blir flott (insektet) og om det blir kaldt på kvelden, forteller Hedda Skoland Lewis, 12år.
De som reiser fra patrulje Rødrev til Stavanger er fra venstre Ada-Viktoria, Ailo og Hedda.
.
– Gleder meg til den praktiske oppgaver, men aller mest til å lage mat, forteller Ailo Emiil Jensen

(Alle foto: Andreas Eidissen)
Vi ønsker dem lykke til!
Om NM i speiding og Speiderne i Norge
NM i speiding arrangeres av Speiderne i Norge, og er en vennskapelig konkurranse mellom rundt hundre og tjue patruljer som har kvalifisert seg til NM gjennom kretskonkurranser. Speiderne i Norge er en forening for de norske speiderforbundene: KFUK-KFUM-speiderne og Norges speiderforbund. Til sammen har forbundene over 500 lokale speidergrupper og 26 000 medlemmer. Speiderne i Norge jobber blant annet for å utvikle og styrke speiderarbeidet i Norge, tilby internasjonale opplevelser til norske speidere og være en møteplass for speiderbevegelsen i Norge.
Les mer om Speiderne i Norge på speiding.no, og NM i speiding på nmispeiding.no.
